Samotné slovo rikša vzniklo zkrácením z japonského džinrikša (人力車, 人 džin = člověk, 力 riki = síla, 車 ša = vozidlo), tedy vozidlo poháněné lidskou silou. V Japonsku označuje tradiční dvoukolovou rikšu taženou běžcem vpředu a vzadu sedí 2 osoby. Poprvé byl tento pojem použitý v roce 1879, ale její původ je pravděpodobně mnohem starší a souvisí s vynálezem kola, kdy se nejprve na dvoukolových kárách vozilo zboží a později lidé. Od té doby se rikša z Japonska rozšířila po celé Asii a má tam dodnes jak lidskou, pěší, variantu, tak kolovou i mopedovou (tuk-tuk) a jezdec sedí jak vpředu, tak vzadu. V Evropě začaly rikši jezdit v 17. století ve Francii, kam se dostaly v souvislosti s kolonizací Asie.
V roce 2012 přišli v Dánsku s nápadem na elektrorikšu a s projektem „Cycling without age“ (cyklistika bez ohledu na věk), který je zaměřený na propojování různých generací. Pan Roman Meliška, který projekt realizoval v Mladé Boleslavi, o dánském projektu pro server „zdopravy.cz“ řekl: „Vzniklo z toho emotivní a silné hnutí, které začínalo v jednom městě s jednou starší cyklorikšou a dnes jezdí pod hlavičkou „Cycling without age“ přes 3 000 elektrických trojkolek v 50 zemích světa.“ Nejstarším řidičem byl prý 90letý Dán Jørgen Hass a nejstarší pasažéři byli paní Yeo Iu ze Singapuru a Dagny Carlsson ze Švédska, oba 107 let.
„První elektrorikša v ČR začala jezdit v roce 2018 v Otrokovicích, od té doby se rozšířila téměř do všech krajů,“ říká Petr Máška, vedoucí Dobrovolnického centra ADRA Česká Lípa. „ADRA provozuje v České republice už 4 elektrorikši, 2 jsou na severní Moravě (v Ostravě a Havířově), jedna na jižní Moravě v Břeclavi a my jsme v České Lípě zprovoznili rikšu dne 16. května 2022 v Domově pro seniory jako první v Libereckém kraji a naší první odvážné pasažérce bylo 87 let.“
Proč jsme chtěli elektrorikšu i v České Lípě? S nápadem přišel jeden náš dobrovolník ještě před pandemií koronaviru, ale pandemie s izolací klientů sociálních a zdravotnických zařízení realizaci této myšlenky paradoxně urychlila, protože nám připadalo velmi vhodné dostat seniory a zdravotně postižené mimo zdi jejich zařízení.
Zprovoznění rikši předcházela tříletá příprava. První rok jsme přemýšleli, jak to udělat (kde se dá rikša sehnat, kdo ji koupí a kdo ji bude provozovat). Druhý rok jsme sháněli peníze a díky štědrým sponzorům se to podařilo. Třetí rok probíhala postupná dodávka rikši do ČR, její montáž a zkušební provoz, v rámci kterého rikša musela najet 250 km a potom následovala ještě garanční prohlídka.
Naše elektrorikša je dánské výroby, je to trojkolka, 2 kola vpředu, kde sedí 1–2 klienti a jezdec sedí vzadu. Elektrorikša je těžší než běžná kola, a tak jí do kopce musí pomáhat akubaterie. Rikša se ovládá snadno, jako kolo, díky pomocnému motoru je tak šlapání komfortní i s posádkou. Řídit rikšu zvládne každý. Mladý sportovec i aktivní senior.
Elektrorikša bude prostřednictvím dobrovolníků vozit klienty z Domova pro seniory, klienty z Alzheimer home nebo lidi se zdravotním postižením ze Slunečního dvora do přírody. Časem budou moci využít rikšu i klienti z domácností. Protože je na Českolipsku kopcovitý terén, tak máme silnější verzi elektrorikši, která zvládne i kopce. V terénu je dojezdová vzdálenost 20 km na jednu baterii, po rovině 40 km a my máme 2 baterie.
Kateřina Hejdová, Petr Máška